Hvad mener vi med digital dannelse?

Undervisningen på Odder Gymnasium benytter sig af computere og andre IT værktøjer. Sammen med faste rammer omkring, og tydelig vejledning omkring elevernes brug af computerne, tror vi på, at der er læringsmæssigt udbytte ved at udnytte de forskellige læringsstile og veje til viden, som interaktivitet og audio-visuelt indhold på computerne giver adgang til.

På OG er digital dannelse et nøglebegreb gennem alle tre år. Vi mener, at læren om den digitale del af samfundet og hverdagen er en central del af den almene dannelse eleverne skal opnå, mens de er hos os.

I faglige forløb lærer eleverne at lokalisere, evaluere, reflektere, producere, organisere og kommunikere med den digitale omverden. Eleverne trænes i at omgås digitale og sociale medier hensigtsmæssigt og ansvarligt og at benytte relevante digitale platforme og medier effektivt, kritisk, kreativt og innovativt.

På OG udvikler vi løbende læringsrummmet via IT, og IT indgår helt naturligt i hverdagens undervisning. Samtidig lærer eleverne om IT. Således afholdes eksempelvist lektioner, hvor vi underviser eleverne i sociale medier, forstyrrelser og vores hjernes kapacitet (eller mangel på samme) til at multitaske. Målet er, at eleverne som bliver studenter fra Odder Gymnasium, opnår en sund, kritisk holdning til IT, samtidig med at de har opnået kompetencer til at udnytte mulighederne i teknologierne.

Vores nuværende indsats er et resultat af flere projekter og netværks-samarbejder, – bl.a. med undervisningsministeriet og Danske Elektroniske Fag- og Forskningsbiblioteker. Disse samarbejder – og mange andre – har ledt os frem til vores nuværende progressionsplan for digital dannelse, hvor vi har fokus på adfærd, plagiat vs inspiration, informationssøgning, kollaboration, formidling og på eleven som digital redaktør.

Endvidere har vores mange projekter ledt frem til en klarere kommunikationsstrategi, som indebærer en klar holdning til sociale medier, til udvikling og brug af hjemmesider i undervisningen og til integration af google apps i det daglige arbejde.

Endeligt har vores mangeårige fokus på intelligent brug af IT og digital dannelse medvirket til, at vi har kunnet bidrage til udviklingen af de digitale eksaminer i STX i Danmark, og samtidig har vi kunnet bidrage til udviklingen af programmeringsforløb og talrige samarbejder.

Hvis du ønsker yderligere information, eller adgang til konkrete materialer, er du mere end velkommen til at tage kontakt til skolen.

Elever på Odder Gymnasium har ansvar for at møde op med en opdateret, opladt computer (ikke en chromebook), med mindst 512GB harddisk.
Vi anbefaler IKKE mac computere til eleverne.

Hvad møder eleverne, mens de er på OG?

Vi har delt vores indsats op i tre underoverskrifter

Herunder en meget kort gennemgang af de tre hovedoverskrifter,  – med links til videre læsning.

Fra de første dage eleverne er på skolen, benytter vi os af IT som hjælpemiddel til alverdens aktiviteter.

Eleverne får adgang til skolens  IT-systemer og hjælp til at downloade og installere den nødvendige software, som de får brug for i deres tid på Odder Gymnasium. Dette inkluderer en microsoft office-pakke.

Vi har også fra skolestart flere indsatser, som hjælper eleverne med notetagning, mappestruktur, filsystemer, lagerplads og generelt orden på deres medbragte computer.

Ud over de værktøjs-baserede indsatser, vil eleverne også i deres tid på Odder Gymnasium få info om – og lejlighed til at diskutere:

  • Sociale medier og multitasking
  • Deling af billeder samt sikkerhed og rettigheder på nettet
  • Plagiat/afskrift i en verden med kunstig intelligens
  • Og meget andet, indhold tilpasset den enkelte klasse

Læs mere om disse – og andre – indsatser, som ligger udenfor de almindelige undervisningsfag her: “Fra elev til studerende

Overordnet:

Generelt gør vi os umage for at gøre brugen af IT-værktøjer så simpel, – og så lidt “støjende” som muligt. Det betyder i praksis, at eleverne kun har brug for at orientere sig dagligt på vores “lectio“-system. Her kan eleverne finde mailkommunikation med lærerne, dagligt skema med lektier, fraværsopgørelser og afleveringsopgaver, fravær samt rettelser af disse.
Kort sagt, – al information man har brug for i hverdagen.

Det forventes at eleverne tjekker lectio minimum én gang om dagen i hverdagene.

Vi anbefaler ikke div. apps, som giver adgang til lectio over telefonerne. 

Programmer:

Eleverne får stillet følgende programmer til rådighed:

    • Officepakken (Word, Excel, Power point)
    • Maple (matematik program)
    • Logger-pro (program til dataopsamling i naturvidenskab)
    • Geogebra (program til grafer og geometri i matematik)

Eleverne får hjælp til at installere og bruge programmerne (som ellers kan hentes fra denne hjemmeside, hvis man benytter sin skole-googlekonto).

Systemer og brugere:

Eleverne får hver en bruger til skolens IT-systemer. Brugeren vil være på formen “OGxxxx”, hvor “xxxx” er elevernes individuelle tal. Denne bruger gælder både skolens trådløse internet (log på som OGxxxx og med din ITS-kode) og på skolens google konto (login OGxxxx@apps.odder-gym.dk kode: ITS-kode).

Som elev på Odder Gymnasium, skal man desuden logge ind på lectio, som har sit eget login.

Eleverne kan nulstille deres ITS-kode på flg. link.

Hvad ønsker vi at opnå?

På Odder Gymnasium ønsker vi, at eleverne bliver godt klædt på til at komme ud i det samfund, der venter dem efter endt ungdomsuddannelse. Derfor arbejder vi for at sikre, at eleverne opnår digitale færdigheder og kompetencer, samtidig med at de udvikler et konstruktivt og kritisk blik på de digitale teknologier.

Vi har et fælles ansvar for at sikre de bedst mulige rammer for elevernes læring, trivsel og udvikling, og vi er en skole, hvor vi omgår hinanden med respekt og omtanke – også når vi bruger digitale teknologier.

Retningslinjer

  • Elevernes mobiltelefoner er som udgangspunkt ikke velkomne i undervisningen, så de skal være slukkede og ligge i tasken.
  • Eleverne skal medbring en opdateret og opladt computer, som skal være lukket ved start af en lektion.
  • Brug af digitale teknologier skal være til gavn for læring, og ikke til forstyrrelse af elevens, eller andres læring. Derfor skal man være disciplineret i sin brug af computeren i undervisningen.

Hvad vil du læse mere om?