Den gode studerende

Når elever starter på Odder Gymnasium får vi en god blanding af elever fra 9. og 10. klasser, samt efterskoler. Som det står i vores vision, så håber vi, at eleverne når de bliver studenter fra Odder Gymnasium, vil have udviklet deres nysgerrighed, livsduelighed og mod, så de kan gå ud i verden og bruge og udbygge deres viden og kompetencer til gavn for sig selv og andre.

For at dette skal lykkes har vi brug for andet og mere end den enkeltfaglige undervisning. Vi har derfor oprettet et “fag”, som handler om alt det, – ud over det faglige – der skal til, før eleverne kan opnå ovenstående. Dette fag hedder “Fra elev til studerende” – eller “FETS”.

Lige nu har vi kun FETS lektioner i 1g, – men vi har så gode erfaringer med faget, at vi vil udvikle relevant indhold til 2. – og 3.g også.

Indhold af vores FETS lektioner

Herunder kan du læse mere om vores indsatser i løbet af 1g

Fra elev til studerende 1:

Afholdes klassevist i løbet af elevernes første uge på OG af skolens IT-folk

Hver klasse introduceres til skolens filosofi omkring brug af IT. Desuden får eleverne installeret “office-pakken”, får google-koder og får prøvet kræfter med at uploade en fil til lectio.

Se her for det lille oplæg, som giver intro til vores IT-struktur.

Fra elev til studerende 2:

Afholdes klassevist i løbet af elevernes første uger på OG af klassens studievejleder

Studievejlederne giver klasserne en introduktion til skolens lærings-filosofi, fraværspolitik og til studievejlederens rolle.
Der arbejdes med læring og de indledende overvejelser ifht. læringsmiljø bliver startet. Studievejlederen holder et oplæg og laver en øvelse om at lære. Se eksempel her.

Fra elev til studerende lektion 3

Afholdes klassevist i løbet af 2.-3. uge af grundforløbet. Afholdes af klassens teamlærere. Kun én lærer behøver være til stede.

Denne studietime skal ses som en fortsættelse af den IT introduktion, som eleverne har fået til Lectio og Google Apps.

Lektionen har tre dele

1) Info introdøgn, makkerordninger og karakterfrihed på OG.

2) Diskussion om lektielæsning

3) Brug af IT-værktøjer

Klik her for div. dokumenter:

lærermanual

opgavedummy

Fra elev til studerende 4:

Årgangsoplæg i AUD omkring sociale medier og multitasking

Klik herunder for at se oplægget (bruger programmet “prezi”).

Sociale medier og multitasking

Oplægget vil bliver fulgt op af klassevise diskussioner med klassens teamlærere.

Fra elev til studerende 5:

Afholdes af klassevist af teamlærere og kort efter fællesoplægget

Oplæg/disposition til lektionen

Lektionen har fokus på digital trivsel, kommunikation og socialt miljø.

Fra elev til studerende 7

Fællesoplæg i AUD – inden DHO skrivning med ME

Om plagiat, inspiration og sampling. Herunder også arbejde om og med effektivt gruppearbejde.

Se her for tidligere års materiale.

Fra elev til studerende 7

Afholdes klassevist af IT-vejleder

Om hvordan man beskytter sig på internettet imod hacks, phishing, dårlige hjemmesider mm. Desuden diskuteres digitale krænkelser.

Forskellige dilemmaer diskuteres og ordensreglerne, samt hvad eleverne skal gøre, hvis de bliver opmærksomme på en hændelse gennemgås.

Til sidst vil der være nogle diskussioner om klassen generelt på baggrund af deres svar omkring IT og klassen.

Se her for et eksempel på indhold af lektionen.

  • Grundforløb i 1g

    Bliv klar til studieretningen

    I løbet af grundforløbet bliver der gennemført en hel del aktiviteter, med det formål at hjælpe eleverne godt i gang med deres tid på Odder Gymnasium, samt at kvalificere deres studieretningsvalg. Kun nogle af aktiviteterne foregår i de beskrevne FETS lektioner.

    Herunder et udpluk af indsatserne i punktform.

    • Introdøgn
    • IT-introduktion
    • Klasserums- og læringskultur
    • Noter, lektievaner, makkerordning mv.
    • Læse/stavescreening
    • Individuel introsamtale
    • Forløb om Almen Sprogforståelse (AP i skemaet)
    • Forløb om Naturvidenskabeligt Grundforløb (NV i skemaet)
    • Studieretningspakker
    • Sciencedag
    • Studieretningssamtale
    • Spotkurser
    • Spot on – om mobning og rusmidler
    • Præsentation af Studievalg Østjylland (STVØ)
  • 1g - Studieretningsforløb.

    Efter grundforløbet starter studieretningerne

    Nu er eleverne samlet i de klasser, som de skal være i indtil de er færdige på Odder Gymnasium. Derfor vil vores indsatser have skiftet lidt karakter. Vi har i 1g flg. fastlagte indsatser:

    Fokus på sociale medier, multitasking og digital trivsel

    Om plagiat, inspiration, chatgpt og skriftligt arbejde

    Om digital sikkerhed, digitale krænkelser, regler og rammer for adfærd på IT-baserede medier

    Dansk – historie opgaven i slutningen af 1g

    1g - Studieretningsforløb.

  • 2g

    I 2g ændrer vores indsatser igen karakter og bliver mere faglige

    Med de grundlæggende studiekompetencer på plads, og et forhåbentligt trygt læringsmiljø i klassen, fokuserer vi i 2g på faglige arbejdsmetoder, flerfaglige kompetencer, innovation og akademisk opgaveskrivning. Vores indsatser er flg.:

    • Flerfagligt forløb i efteråret
    • Studieretningsopgave i vinteren (SRO)
    • Innovationsforløb i foråret
    • Studietur
  • 3g

    3g - nu skal forløbet rundes af

    I 3g ændres vores fokus i den “overfaglige” undervisning sig i retning af at hjælpe eleverne med at træffe det bedste mulige studievalg, samt skrive den bedst mulige store flerfaglige opgave (SRP’en) i slutningen af 3g. Vores indsatser er flg.:

    Studiepraktik efter efterårsferien

    Flerfagligt forløb

    STVØ

    3g

Hvad vil du læse mere om?