Som naturvidenskab er astronomien unik på flere måder. For det første er astronomers arbejdsformer begrænset til næsten udelukkende at være teori, observationer og computersimuleringer. Hvis man forsker i astronomier det altså sjældent, at man kan lave fysiske eksperimenter, som kan be- eller afkræfte en teori. Oven i dette er astronomer næsten udelukkende begrænset til at observere lyset fra Universet, når vi skal lave nye erkendelser.
På trods af, eller måske på grund af disse udfordringer, har astronomien formået at levere nogle af de største naturvidenskabelige opdagelser i nyere tid. Opdagelser af f.eks. jord-lignende exo-planeter, universets acceleration, supermassive sorte huller både i og udenfor Mælkevejen, gravitationsbølger, er alle sammen lavet indenfor de seneste 30 år. Hvem ved, hvad de næste 30 år vil bringe?
Undervisningen i astronomi, afspejler arbejdsmetoderne i astronomisk forskning. Eleverne lærer i astronomi at navigere på nattehimlen, de lærer at styre et teleskop, og de vil lære om vores billede af Univers, og om hvordan, det er fremkommet.
Vi arbejder meget projektorienteret i astronomi, og der er en stor grad af valgfrihed i hvilke emner, der skal arbejdes med. Eleverne får på denne måde mulighed for også at undersøge sammenhængene i Universet lidt mere selvstændigt.