Evalueringsplan og indhold

Vores syn på og arbejde med evalueringen

I løbet af de sidste femten år har vi oplevet en stadig stigende interesse for evaluering og udviklingen af en evalueringskultur på skolerne, med det formål at fremme elevernes trivsel og læring. I den seneste gymnasiereform er der blevet sat et skarpt fokus på behovet for mere løbende formativ evaluering, samtidig med at der er blevet åbnet op for en reduktion i antallet af summative bedømmelser, såsom de obligatoriske standpunktsfastsættelser.

Hvem evaluererEmne for evalueringenHvor og hvornår?Ansvarlig
EleverneBrobygningBrobygningLN/DS/ (EB)
GrundforløbetGrundforløbetLN
TrivselTrivselLedelse
UngeprofilenUngeprofilenLedelse
UndervisningsevalueringUndervisningsevalueringFaglærer/EB
Hvem evaluererEmne for evalueringenHvor og hvornår?Ansvarlig
PersonaletElevsamtalerSkolestart frem til efterårsferienSTV
LæringsmiljøKlasse- og dialogmøder, løbendeFaglærer
KaraktergivningFaggruppe, hvert år i oktoberEB
Projekt- og udviklingsarbejdeSystematisk arbejde med evalueringen før, under og efter et projekt.EB
Eleverne faglige niveauStandpunktskarakter, Prøver og eksamenerFaglærer
Hvem evaluererEmne for evalueringenHvor og hvornår?Ansvarlig
LedelseOG som arbejdspladsAPV, hvert 3.årAV
Medarbejdernes trivselMTU, hvert 3.årAV
Medarbejdernes opgavefordelingDialogsamtaler, kvartalsvisLedelse
Medarbejdernes faglige udviklingFUS & MUS, hvert 2.årLedelse
Strategiske indsatsområderLøbendeEB
Hvem evaluererEmne for evalueringenHvor og hvornår?Ansvarlig
BestyrelseStrategiske indsatsområderAPV, hvert 3.årAV
ForældreInformationsaften
SR-valg
Forældreaften
Hvert år i januar
Hvert år i september
Hvert år i december
LN/EB
LN
LN/EB
GrundskolerTilbud som Sciencedag, rullende OG mm.LøbendeEB/LL
UVMKPI’er (gennemsnit, frafald, overgang, løfteevne, trivsel)Løbende hvert år fra oktober-februarEB

Den seneste reforms mål, visioner og intentioner harmonerer godt med vores eget syn på evaluering, i det vi har arbejdet målrettet med at øge trivslen og at fjerne karakterpresset. Vi har bl.a. deltaget i udviklingsprojekter med mindset, formativ evaluering og karakterfrihed. I dag definerer vi os som en karakternedtonet skole, hvilket betyder, at vi f.eks. ikke giver karakterer for almindelige skriftlige opgaver.

Eleverne

Studenterhuer i Pyramiden

Grundforløbet har til formål at introducere eleverne til gymnasiet, dets fag og lede hen til et kvalificeret valg af studieretning. For at kunne forbedre grundforløbet år for år, evaluerer elever og grundforløbslærere forløbet.

Resultatet analyseres og præsenteres på et personalemøde hvert år i december.

Elvetrivselsundersøgelsen finder sted årligt og sker på baggrund af den spørgeramme, som er udmeldt af UVM.

Resultaterne drøftes med de enkelte klasser og deres lærere af skolens ledelse. Trivselsmålingen og dialogen med eleverne og lærerne bidrager til at nuancere og afdække områder, som kalder på en særlig indsats og opfølgning. På baggrund af kvalitative og kvantative data udarbejder ledelsen en rapport, som præsenteres til skolens personale, elevrådet og bestyrelsen.

Odder Gymnasium vil gerne bidrage til at unge i Odder Kommune trives og har et godt ungeliv. Derfor deltager vi i den årlige ungeprofilundersøgelse. Resultaterne af denne anvendes i samarbejde med kommunens ungeenhed, lokale grundskoler og klubber til at lave fælles indsatser, sådan at unge i Odder kommune et godt og sundt ungeliv.

Brobygningen er vigtig og bidrager til at skabe den gode fortælling om STX.

Alle brobygningselever laver en elektronisk evaluering af deres brobygningsforløb.

Resultatet af denne evalueres løbende og bruges af skolens ledelse og brobygningskoordinaterne til at optimere de efterfølgende brobygningsforløb.

Undervisningen på alle hold evalueres løbende og koordineres på klasseteammøder. Undervisningsevalueringen danner baggrund for en samtale mellem elever og lærer på holdet om mulige forbedringer af både lærerens og elevernes tilgang til og praksis ifm. undervisningen.

I skoleåret 23/24 har vi undervisningsevaluering, der giver mening både for lærere og elever, som et indsatsområde.

Personalet

Lærermøde

Samtalerne i Grundforløbet varetages af studievejlederne. Samtalerne skal være med til at give eleven en optimal start på gymnasiet både i forhold til trivsel og faglighed. Samtalerne skal samtidig kvalificere elevens valg af studieretning, dvs. hjælpe eleven til at træffe et velovervejet valg ud fra interesser og evner.

Professionelt karaktergivning på en karakternedtonet skole – det er det vi arbejder målrettet efter.

Karaktergivningen finder sted tre gange pr. skoleåret og foregå i Lectio. Ved alle ikke-bestået karaktere skal lærerne skrive en formativ vurdering.

Sparring om karaktergivning finder sted hvert år på faggruppemøder og/eller særlige tilrettelagte pædagogiske arrangementer.

Et godt og positivt læringsmijø er forudsætning for at alle elever kan udfordres og lykkes. Klassernes læringsmiljø er omdrejningspunktet på dialogmøderne med deltagelsen af studieretningslederen, studievejlederen og ledelsen. Eleverne evaluerer læringsmijøet mindst en gang årligt i UVM’s trivselsundersøgelse.

Eleverne deltager i formative evalueringer i forbindelse med feedback på skriftligt arbejde og mundtlige præsentationer, hvor de sammen med læreren sætter mål for deres faglige udvikling.

Lærerne giver tre årlige standpunktskarakter og diskuterer i faggrupper skolens eksamensresultater hver år skoleår i oktober.

Deltagelsen i netværk, projekt- og udviklingsarbejde skal sikre at vi fremmer engagement og faglighed for alle på Odder Gymnasium.

Alle indsatser formuleres og evalueres efter fastlagt procedure.

Ledelse

Indgang til Odder Gymnasium

Rektor er sammen med arbejdsmiljørepræsentanterne ansvarlig for, at der mindst hvert tredje år foretages en arbejdspladsvurdering (APV). APV’en har fokus på det fysiske arbejdsmiljø og gennemføres i forlængelse af MTU’en.

Skolen afholder hvert tredje år en medarbejdertrivselsundersøgelse (MTU) for alle skolens ansatte. Målet med MTU er at skabe den bedst mulige trivsel for alle ansatte på skolen. Konceptet for MTU besluttes i SU – og SU vedtager i forlængelse af MTU en handlingsplan for at understøtte arbejdet med skolens psykiske og fysiske arbejdsmiljø.

Proceduren for opgavefordelingen er aftalt mellem ledelsen og de tillidsvalgte.

Der afholdes kvartalsvis dialogsamtaler, hvor ledelsen og den enkelte medarbejder har en samtale om opgaverne, arbejdsbelastningen og medarbejdernes faglige trivsel.

Skolen afholder hvert andet år en medarbejderudviklingssamtale (MUS) for alle skolens ansatte. Målet med MUS er at skabe den bedst mulige faglige og personlige udvikling for alle ansatte på skolen.

Strategiske indsatsområder formuleres i fællesskab med bestyrelsen og ved inddragelsen af elever og medarbejdere.

Alle indsatsområder formuleres og evalueres efter fastlagt procedure.

Omverden

Danmarkskort med markeret Odder Kommune

Odder Gymnasium har en ambition om at være byens og det udvidede lokalområdets gymnasium, som byder sig til, søger inspiration, spejler sig i og inviterer omverdenen indenfor.

Som skole er vi forpligtet til at levere data til Styrelsen for It og Læring, som står for bearbejdning og offentliggørelse på uddannalsesstatistik.dk. Her kan man bl.a. finde de seneste nøgletal for trivsel, eksamensgennemsnit, frafald mfl.

Odder Gymnasium søger aktivt feedback fra forældrene og ser forældrene som en værdifuld samarbejdspartner i forbindelse med udvikling og afholdelse af informations- og orienteringsarrangementer samt en betydningsfuld ressource for at styrke fællesskabet på og om skolen.

Bestyrelsen har den overordnede ledelse af Odder Gymnasium. Således er det bestyrelsen der i samarbejde med rektor er ansvarlig for skolens økonomi og for at skolen anvender de tildelte midler i overensstemmelse med regler og retningslinjer udstedt af Undervisningsministeriet.

Hvert år i marts måned får bestyrelsen forelagt en årsrapport med ledelsesberetning, som skal godkendes og dermed sikre at Odder Gymnasium lever op til de gældende retningslinjer.

På Odder Gymnasium har vi et godt og langt samarbejde med lokalområdets grundskoler f.eks. i forbindelse med den årlige Sciencedag. Grundskolerne bliver inddraget i planlægningen og er med til at gøre Sciencedagen for en lærerig og sjov oplevelse for de deltagende elever.

Sammen med lokalområdets grundskoler indgår vi i faglige netværk med henblik på at sikre eleverne lange faglige progression.

Materiale – læs og udforsk mere på egen hånd

Ungeprofilundersøgelse, Odder Kommune
Uddannelsesstatistik, UVM

Siden er tiltænkt personalet på Odder Gymnasium. Ved spørgsmål, kontakt EB eller LN