Evalueringsplan og indhold
Vores syn på og arbejde med evalueringen
I løbet af de sidste femten år har vi oplevet en stadig stigende interesse for evaluering og udviklingen af en evalueringskultur på skolerne, med det formål at fremme elevernes trivsel og læring. I den seneste gymnasiereform er der blevet sat et skarpt fokus på behovet for mere løbende formativ evaluering, samtidig med at der er blevet åbnet op for en reduktion i antallet af summative bedømmelser, såsom de obligatoriske standpunktsfastsættelser.
Hvem evaluerer | Emne for evalueringen | Hvor og hvornår? | Ansvarlig |
---|---|---|---|
Eleverne | Brobygning | Efter hvert forløb, Google Analyse | LN/EB |
Grundforløbet | Ultimo oktober, Lectio | LN | |
Trivsel | ETU, hvert år i nov.-dec. | Ledelse | |
Ungeprofilen | ETU, hvert år i nov.-dec. | Ledelse | |
Undervisningsevaluering | Mindst en gang pr. semester | Faglærer/EB |
Hvem evaluerer | Emne for evalueringen | Hvor og hvornår? | Ansvarlig |
---|---|---|---|
Personalet | Elevsamtaler | Skolestart frem til efterårsferien | STV |
Læringsmiljø | Klasse- og dialogmøder, løbende | Faglærer | |
Karaktergivning | Faggruppe, hvert år i oktober | EB | |
Projekt- og udviklingsarbejde | Systematisk arbejde med evalueringen før, under og efter et projekt. | EB | |
Eleverne faglige niveau | Standpunktskarakter, Prøver og eksamener | Faglærer |
Hvem evaluerer | Emne for evalueringen | Hvor og hvornår? | Ansvarlig |
---|---|---|---|
Ledelse | OG som arbejdsplads | APV, hvert 3.år | AV |
Medarbejdernes trivsel | MTU, hvert 3.år | AV | |
Medarbejdernes opgavefordeling | Dialogsamtaler, kvartalsvis | Ledelse | |
Medarbejdernes faglige udvikling | FUS & MUS, hvert 2.år | Ledelse | |
Strategiske indsatsområder | Løbende | EB |
Hvem evaluerer | Emne for evalueringen | Hvor og hvornår? | Ansvarlig |
---|---|---|---|
Bestyrelse | Strategiske indsatsområder | APV, hvert 3.år | AV |
Forældre | Informationsaften SR-valg Forældreaften | Hvert år i januar Hvert år i september Hvert år i december | LN/EB LN LN/EB |
Grundskoler | Tilbud som Sciencedag, rullende OG mm. | Løbende | EB/LL |
UVM | KPI’er (gennemsnit, frafald, overgang, løfteevne, trivsel) | Løbende hvert år fra oktober-februar | EB |
Den seneste reforms mål, visioner og intentioner harmonerer godt med vores eget syn på evaluering, i det vi har arbejdet målrettet med at øge trivslen og at fjerne karakterpresset. Vi har bl.a. deltaget i udviklingsprojekter med mindset, formativ evaluering og karakterfrihed. I dag definerer vi os som en karakternedtonet skole, hvilket betyder, at vi f.eks. ikke giver karakterer for almindelige skriftlige opgaver.
Eleverne
Grundforløbet
Grundforløbet har til formål at introducere eleverne til gymnasiet, dets fag og lede hen til et kvalificeret valg af studieretning. For at kunne forbedre grundforløbet år for år, evaluerer elever og grundforløbslærere forløbet.
Resultatet analyseres og præsenteres på et personalemøde hvert år i december.
Trivsel
Elvetrivselsundersøgelsen finder sted årligt og sker på baggrund af den spørgeramme, som er udmeldt af UVM.
Resultaterne drøftes med de enkelte klasser og deres lærere af skolens ledelse. Trivselsmålingen og dialogen med eleverne og lærerne bidrager til at nuancere og afdække områder, som kalder på en særlig indsats og opfølgning. På baggrund af kvalitative og kvantative data udarbejder ledelsen en rapport, som præsenteres til skolens personale, elevrådet og bestyrelsen.
ungeprofilen
Odder Gymnasium vil gerne bidrage til at unge i Odder Kommune trives og har et godt ungeliv. Derfor deltager vi i den årlige ungeprofilundersøgelse. Resultaterne af denne anvendes i samarbejde med kommunens ungeenhed, lokale grundskoler og klubber til at lave fælles indsatser, sådan at unge i Odder kommune et godt og sundt ungeliv.
Brobygning
Brobygningen er vigtig og bidrager til at skabe den gode fortælling om STX.
Alle brobygningselever laver en elektronisk evaluering af deres brobygningsforløb.
Resultatet af denne evalueres løbende og bruges af skolens ledelse og brobygningskoordinaterne til at optimere de efterfølgende brobygningsforløb.
Undvisningsevaluering
Undervisningen på alle hold evalueres løbende og koordineres på klasseteammøder. Undervisningsevalueringen danner baggrund for en samtale mellem elever og lærer på holdet om mulige forbedringer af både lærerens og elevernes tilgang til og praksis ifm. undervisningen.
I skoleåret 23/24 har vi undervisningsevaluering, der giver mening både for lærere og elever, som et indsatsområde.
Personalet
Elevsamtaler
Samtalerne i Grundforløbet varetages af studievejlederne. Samtalerne skal være med til at give eleven en optimal start på gymnasiet både i forhold til trivsel og faglighed. Samtalerne skal samtidig kvalificere elevens valg af studieretning, dvs. hjælpe eleven til at træffe et velovervejet valg ud fra interesser og evner.
Karaktergivning
Professionelt karaktergivning på en karakternedtonet skole – det er det vi arbejder målrettet efter.
Karaktergivningen finder sted tre gange pr. skoleåret og foregå i Lectio. Ved alle ikke-bestået karaktere skal lærerne skrive en formativ vurdering.
Sparring om karaktergivning finder sted hvert år på faggruppemøder og/eller særlige tilrettelagte pædagogiske arrangementer.
Læringsmiljø
Et godt og positivt læringsmijø er forudsætning for at alle elever kan udfordres og lykkes. Klassernes læringsmiljø er omdrejningspunktet på dialogmøderne med deltagelsen af studieretningslederen, studievejlederen og ledelsen. Eleverne evaluerer læringsmijøet mindst en gang årligt i UVM’s trivselsundersøgelse.
Elevernes faglige niveau
Eleverne deltager i formative evalueringer i forbindelse med feedback på skriftligt arbejde og mundtlige præsentationer, hvor de sammen med læreren sætter mål for deres faglige udvikling.
Lærerne giver tre årlige standpunktskarakter og diskuterer i faggrupper skolens eksamensresultater hver år skoleår i oktober.
projekt- og udviklingsarbejde
Deltagelsen i netværk, projekt- og udviklingsarbejde skal sikre at vi fremmer engagement og faglighed for alle på Odder Gymnasium.
Alle indsatser formuleres og evalueres efter fastlagt procedure.
Ledelse
OG som arbejdsplads
Rektor er sammen med arbejdsmiljørepræsentanterne ansvarlig for, at der mindst hvert tredje år foretages en arbejdspladsvurdering (APV). APV’en har fokus på det fysiske arbejdsmiljø og gennemføres i forlængelse af MTU’en.
Medarbejdernes trivsel
Skolen afholder hvert tredje år en medarbejdertrivselsundersøgelse (MTU) for alle skolens ansatte. Målet med MTU er at skabe den bedst mulige trivsel for alle ansatte på skolen. Konceptet for MTU besluttes i SU – og SU vedtager i forlængelse af MTU en handlingsplan for at understøtte arbejdet med skolens psykiske og fysiske arbejdsmiljø.
Medarbejdernes opgavefordeling
Proceduren for opgavefordelingen er aftalt mellem ledelsen og de tillidsvalgte.
Der afholdes kvartalsvis dialogsamtaler, hvor ledelsen og den enkelte medarbejder har en samtale om opgaverne, arbejdsbelastningen og medarbejdernes faglige trivsel.
Medarbejdernes faglige udvikling
Skolen afholder hvert andet år en medarbejderudviklingssamtale (MUS) for alle skolens ansatte. Målet med MUS er at skabe den bedst mulige faglige og personlige udvikling for alle ansatte på skolen.
Strategiske indsatsområder
Strategiske indsatsområder formuleres i fællesskab med bestyrelsen og ved inddragelsen af elever og medarbejdere.
Alle indsatsområder formuleres og evalueres efter fastlagt procedure.
Omverden
Omverden
Odder Gymnasium har en ambition om at være byens og det udvidede lokalområdets gymnasium, som byder sig til, søger inspiration, spejler sig i og inviterer omverdenen indenfor.
UVM
Som skole er vi forpligtet til at levere data til Styrelsen for It og Læring, som står for bearbejdning og offentliggørelse på uddannalsesstatistik.dk. Her kan man bl.a. finde de seneste nøgletal for trivsel, eksamensgennemsnit, frafald mfl.
Forældre
Odder Gymnasium søger aktivt feedback fra forældrene og ser forældrene som en værdifuld samarbejdspartner i forbindelse med udvikling og afholdelse af informations- og orienteringsarrangementer samt en betydningsfuld ressource for at styrke fællesskabet på og om skolen.
Bestyrelse
Bestyrelsen har den overordnede ledelse af Odder Gymnasium. Således er det bestyrelsen der i samarbejde med rektor er ansvarlig for skolens økonomi og for at skolen anvender de tildelte midler i overensstemmelse med regler og retningslinjer udstedt af Undervisningsministeriet.
Hvert år i marts måned får bestyrelsen forelagt en årsrapport med ledelsesberetning, som skal godkendes og dermed sikre at Odder Gymnasium lever op til de gældende retningslinjer.
Grundskoler
På Odder Gymnasium har vi et godt og langt samarbejde med lokalområdets grundskoler f.eks. i forbindelse med den årlige Sciencedag. Grundskolerne bliver inddraget i planlægningen og er med til at gøre Sciencedagen for en lærerig og sjov oplevelse for de deltagende elever.
Sammen med lokalområdets grundskoler indgår vi i faglige netværk med henblik på at sikre eleverne lange faglige progression.
Materiale – læs og udforsk mere på egen hånd
Ungeprofilundersøgelse, Odder Kommune
Uddannelsesstatistik, UVM
Siden er tiltænkt personalet på Odder Gymnasium. Ved spørgsmål, kontakt EB eller LN