Flerfagligt forløb i 2g

Det første flerfaglige forløb i 2.g. er et tværfagligt forløb mellem to af fagene på din studieretning. Det flerfaglige forløb indledes med en fælles forelæsning om de tre fakulteters metoder. Se ppt. her

Kompetencer der trænes i forløbet: 

    • at kunne finde og anvende relevant litteratur
    • at kunne opstille et antal emnefelter/relevante underspørgsmål på forskellige taksonomiske niveauer
    • at kunne besvare en given problemstilling
    • at kunne gennemføre projektarbejde og evt. eksperimenter/forsøg/spørgeskemaundersøgelser

I skal i grupper udarbejde et tværfagligt skriftligt produkt på 4 normalsider. Jeres produkt skal bl.a. indeholde:

  • indledning
  • besvarelse af emnefelt/underspørgsmål (på baggrund af en givet problemstilling) *
  • konklusion
  • litteraturliste (tæller ikke med i de 4 normalsider)

* Et af emnefelterne/underspørgsmålene skal udfoldes i en sammenhængende tekst og de øvrige emnefelter/underspørgsmål skal besvares i stikordsform som en disposition.

Undervejs i arbejdsprocessen får og giver I feedback til jeres klassekammerater.

Her kan I se et eksempel på en elevbesvarelse med dels stikord dels sammenhængende tekst.

I skal i grupper fremlægge det skriftlige produkt samt indgå i en faglig dialog om dette. I jeres fremlæggelse skal følgende fremgå:

  • en besvarelse af problemstillingen inkl. en kort præsentation af det emnefelt/de underspørgsmål, I har brugt til at besvare problemstillingen
  • en præsentation af de fagligt vigtigste og mest selvstændige resultater af undersøgelsen
  • en forklaring på fremgangsmåden (materialer, teori, metode)
  • overvejelse vedr. undersøgelsens perspektiver og begrænsninger (trin 3 og 4 i Den Videnskabelige Basismodel)

I hvor høj grad kan du

  • strukturere og formidle et fagligt stof
  • anvende viden og relevante metoder fra forskellige fag og faglige hovedområder
  • demonstrere kendskab til de enkelte fags muligheder og begrænsninger
  • redegøre for relevante videnskabelige teorier og demonstrere forståelse af videnskabelig tankegang
  • vise hvorledes et givet emne indgår i større historiske og/eller nutidige sammenhænge.

Som afslutning på forløbet skal du skrive din overvejelser over forløbet ind i din portfolio, som angivet af dine vejledere.