Dansk og historie indgår i foråret 1g i et tværfagligt samarbejde med emnet: “Danmark – velfærd, ungdomsoprør og køn og kvindekamp”. Forløbet lægger op til Dansk-historieopgaven (DHO), der skrives i maj/juni.
Formålet med forløbet er:
-
- at introducere eleverne til akademisk skrivning
- at træne eleverne i skriftlig og mundtlig formidling
- at introducere til og anvende fagenes metoder
- at introducere eleverne for at arbejde med tværfaglige problemstillinger
I danskdelen er der særlig fokus på:
-
- tekstlæsning i en historisk sammenhæng
- faglig formidling
- danskfagets identitet og metode
I historiedelen er der særligt fokus på:
-
- evnen til kritisk og reflekteret at finde, udvælge, anvende og vurdere forskelligartet materiale
- faglig skrivning herunder anvendelse af citater, henvisninger m.m.
- historiefagets identitet og metode
Dansk-historieforløbet og DHO er således en introduktion til genren akademisk undersøgelse og skrivning, som du arbejder videre med i de flerfaglige forløb i 2g og 3g og som du skal kunne mestre i 3g i SRP.