I Lov om de gymnasiale uddannelser står, “at eleverne skal opnå skriftlige kompetencer og almene studiekompetencer, der sætter dem i stand til at honorere de krav til korrekt skriftlig fremstilling, kritisk bearbejdning af viden, selvstændighed og vedholdenhed, der kræves i de videregående uddannelser”. (§29 stk.3)

Flerfaglige forløb

På Odder Gymnasium har vi fokus på at gøre dig så dygtig som muligt, så du bliver i stand til at opfylde de krav, du senere bliver stillet overfor på de videregående uddannelser. Derfor har vi udarbejdet en række flerfaglige forløb, der som supplement til den daglige undervisning, gradvist introducerer dig til og træner dig i de kompetencer, som du skal lære for at kunne arbejde akademisk. Alle forløb afsluttes med et skriftligt produkt og en mundtlig formidling af dette produkt. Du vil få grundig feedback fra dine kammerater og lærere, som hjælper dig til at blive bedre.

I Studieretningsprojektet i 3.g. (SRP) er der krav til, at der skal indgå basale videnskabsteoretiske og metodiske overvejelser. Derfor vil der til alle flerfaglige forløb være tilknyttet et antal lektioner, der har særligt fokus på basal videnskabsteori og metode som supplement til arbejdet med metode i den daglige undervisning. Du kan læse mere om videnskabsteori HER.

I SRP kan du også vælge at arbejde med en innovativ vinkel. I 2g præsenteres du for et flerfagligt forløb med fokus på at arbejde innovativt. Du kan læse mere om innovation HER 

Som afslutning på de større skriftlige opgaver DHO og SRO samt de flerfaglige forløb, skal du kort beskrive dine erfaringer i din portfolio.

Din portfolio finder du under “opgaver” i Lectio.

I din portfolio skal du typisk gøre dig overvejelser om dine egne styrker, svagheder samt fremadrettet praksis. Det hjælper dig til at få overblik over, hvor og hvordan du skal træne for at opnå de pågældende kompetencer.

Når du skal i gang med at arbejde med et flerfagligt forløb eller en større skriftlig opgave, er det en god idé, at du går tilbage og læser i din portfolio fra tidligere forløb.

Husk at fjerne fluebenet fra boksen “kun aktuelle hold” i Lectio, hvis det er fra et tidligere år.

Kompetencer, der bliver trænet

  • 1.g

    Dansk/historieforløb

    Dansk & Historie

    Kompetencer, der bliver trænet

    • kendskab til den akademiske opgave som genre herunder formalia
    • kendskab til fagenes metoder
    • kendskab til at arbejde tværfagligt
  • 1.g

    DHO

    Dansk & Historie

    Kompetencer, der bliver trænet

    • at kunne beherske formalia i en akademisk opgave 
    • at kunne gøre sig relevante  metodiske overvejelser
    • skriftlig og mundtlig formidling

    1.g

  • 2.g

    Flerfagligt forløb 1 (FF1)

    2 fag på studieretningen

    Kompetencer, der bliver trænet

    • at anvende viden fra forskellige fag og hovedområder
    • at anvende relevante metoder fra forskellige fag
    • at demonstrere forståelse af videnskabelig tankegang
  • 2.g

    SRO-forløb

    SRO-fag

    Kompetencer, der bliver trænet

    • at kunne arbejde med tværfaglige problemstillinger 
    • at kunne gøre sig relevante  metodiske overvejelser

    2.g

  • 2.g

    SRO

    SRO-fag

    Kompetencer, der bliver trænet

    • at kunne beherske formalia i en akademisk opgave 
    • at kunne opstille og besvare en problemformulering og tilhørende problemstillinger
    • at kunne inddrage relevante metodiske overvejelser
  • 2.g

    Innovation

    2 fag på studieretningen

    Kompetencer, der bliver trænet

    • at kunne arbejde kreativt og innovativt i fagene 
    • at kunne gennemføre projekter/eksperimenter
    • at kunne opstille problemstillinger
    • at kunne udarbejde løsningsforslag

    2.g

  • 3.g

    Flerfagligt forløb 2 (FF2)

    1 SR-fag på A-niveau og et øvrigt fag

    Kompetencer, der bliver trænet

    • at træne at lave en problemformulering ud fra et givet emne
    • at træne at bruge den videnskabelige basismodel
    • at træne at lave en disposition
    • at træne at lave metodiske og basale videnskabelige overvejelser
    • at træne hvorledes man går til vejledning
    • at træne at søge litteratur og lave en litteraturliste
  • 3.g

    SRP - optakt

    Fag på studieretningen

    Kompetencer, der bliver trænet

    • at kunne overføre erfaringer fra de flerfaglige forløb, DHO og SRO 
    • at kende til rammer og krav til SRP 
    • at kende til fagene som SRP-fag 
    • at komme i proces med at overveje emner og fag

    3.g

  • 3.g

    Akademisk skrivning

    Dansk

    Kompetencer, der bliver trænet

    • at bygge bro mellem DHO, SRO og SRP
    • at kunne udpege egne problemfelter
    • at få forståelse af sammenhæng og sproglig korrekthed
    • at kunne anvende fagbegreber 
    • at kunne skrive et resumé
  • 3.g

    SRP

    2 selvvalgte fag, dog mindst 1 SR-fag og mindst 1 fag på A-niveau

    Ved det skriftlige produkt lægges vægt på: 

    • om opgaveformuleringen er besvaret
    • relevant udvælgelse, anvendelse og kombination af viden  og metoder fra indgående fag
    • den faglige indsigt og fordybelse ved at beherske relevante faglige mål i indgående fag og ved at sætte sig ind i relevante nye faglige områder
    • anvendelse af relevant materiale den faglige formidling og fremstillingsform.

    Ved den mundtlige prøve lægges vægt på:

    •  den mundtlige præsentation af projektet og dets vigtigste konklusioner
    • faglig indsigt og fordybelse i den faglige dialog samt kombination af viden fra indgående fag.
    • eksaminandens evne til at foretage metodiske, tværfaglige og basale videnskabsteoretiske overvejelser i forbindelse med projekter og valg af indgående fag, herunder argumentation for eventuelt valg af ét fag.

    3.g