Bæredygtig undersøgelsesbaseret didaktik (BUD)

Bæredygtig undersøgelsesbaseret didaktik (BUD) er et treårigt udviklingsprojekt, der tager udgangspunkt i UNESCO’s kriterier for bæredygtighedsundervisning. Projektet gennemføres i samarbejde med VIA University College og sigter mod at udvikle en ny didaktik inden for bæredygtighed, der fokuserer på undersøgelsesbaserede undervisningsforløb. I projektet er der fokus på kompetenceudvikling af gymnasielærere i tæt samarbejde med forskere, lærere og studerende fra VIA University College samt udvikling af lærings- og undervisningsforløb.

Projektet har til formål

  • at opkvalificere skolens lærere i pædagogisk praksis, samskabelse, bæredygtighed og bæredygtig dannelse
  • at udvikle undervisningsforløb i de fleste obligatoriske fag på STX
  • at uddanne 4 bæredygtighedskoordinatorer
  • at fremme elevernes engagement, handlekompetence og interesse for klima, miljø og bæredygtighed.

Udviklingsprojekt

Siden er tiltænkt udviklingsprojektet som vi har søgt økonomisk støtte til i Puljen til grøn efteruddannelses og undervisningsforløb i bæredygtighed.

Kontakt

Eldin Basic

Pædagogisk Leder og underviser i matematik og Kemi.

TLF. 8654 4500

Det sker i løbet af projektet…

  • Skoleår 2024/25

    November

    Etablering af projektklassen

  • December

    UVM

    Svar på projektansøgningen.

    December

  • Forår 2025

    Udvikling af undervisningsforløb

    Fysik, Idræt og Biologi

  • Marts-April

    Intern Efteruddannelse

    i bæredygtighed i samarbejde med VIA University College.

    • Alle skolens personale med fokus på samskabelse, bæredygtighed og bæredygtig dannelse.

    Marts-April

  • Februar

    Bæredygtighedskoordinator

    4 nyoprettede koordinatorstillinger, hvis opgave er at fremme bæredygtighedsdidaktik i samarbejde med og på tværs af fagene.

  • April-Maj

    Bæredygtighed og adfærdsdesign

    Ekstern efteruddannelse for bæredygtighedskoordinatorer

    April-Maj

  • Skoleår 2025/26

    Faggruppeudvikling

    • Videndeling og opkvalificering af fagkollegaer: De færdigudviklede forløb i fysik, idræt og biologi forankres på Odder Gymnasium.
  • November

    Handlingsdag

    Elevstemmer kommunalvalg 2025

    • Klimatiltag og forbedringer både på skolen og i kommunen
    • Alle skolens elever og 38 lærere

    November

  • I løbet af skoleåret

    Udvikling af undervisningsforløb

    • Matematik
    • Oldtidskundskab
    • Kemi
    • Samfundsfag
  • Efterår 2025

    Bæredygtighedskoordinator

    • Kompetenceudvikling og kollegial supervision

    Efterår 2025

  • Marts

    Innovationsdage

    Bæredygtige oplevelser og rejser

    • Alle elever på 2. årgang og 15 lærere
  • Skoleår 2026/27

    Faggruppeudvikling

    • Videndeling og opkvalificering af fagkollegaer: De færdigudviklede forløb i matematik, oldtidskundskab, kemi og samfundsfag forankres på Odder Gymnasium.

    Skoleår 2026/27

  • I løbet af skoleåret

    Udvikling af undervisningsforløb

    • Dansk
    • Religion
    • Engelsk
  • I løbet af skoleåret

    Bæredygtighedskoordinator

    • Kompetenceudvikling og kollegial supervision

    I løbet af skoleåret

  • April-Maj

    Faggruppeudvikling

    • Videndeling og opkvalificering af fagkollegaer: De færdigudviklede forløb i Dansk, Engelsk og Religion forankres på Odder Gymnasium.
  • Maj

    BUD27

    Startkonference og afrapportering

    • første af forhåbentlig mange konferencer, der fremmer bæredygtighedsdidaktik

    Maj

Nyheder

  • 17.11.2024: Projektansøgningen indsendt og vi afventer svar med spænding.

Fag i projektet .

  • Biologi
  • Fysik
  • Idræt
  • Matematik
  • Oldtidskundskab
  • Samfundsfag
  • Kemi
  • Dansk
  • Engelsk
  • Religion

Elevrådet taler…

Jeg oplever, at mine ideer har stor værdi for skolen. Det giver mig glæde, et klap på skulderen, venner og fællesskab. Det tager selvfølgelig tid at involvere sig, men det er det værd.

Efter efterårsferien har vi i elevrådet på Odder Gymnasium været i gang med at planlægge den sidste del af året. Først og fremmest var vi i uge 43 på en hyttetur, hvor vi styrkede fællesskabet og samtidig organiserede vi arbejdet for resten af året yderligere. På denne tur har vi nedsat forskellige udvalg og udpeget tovholdere til at koordinere arbejdet inden for hvert udvalg. Desuden valgte vi nye tillidspersoner, som man indbyrdes i elevrådet kan gå til.

Vi inddrager både lærerenes synspunkter og elevernes drømme for skolen. Det kan være om bæredygtighed, teknologi, didaktik, faglighed, og hvordan vi gør fællesskabet endnu stærkere, så skolen bliver det gymnasium, andre foretrækker.

En spændende ting, som elevrådet har planlagt, er elevrådets julekalender. Dette koncept involverer, at hvert udvalg er ansvarlig for at arrangere en aktivitet eller begivenhed på en bestemt dag i december. Dette kan omfatte alt fra temadage og konkurrencer til filmaftener. Vi håber at elevrådets julekalender kan skabe en festlig stemning i løbet af december og vi ønsker at den vil give mulighed for at engagere hele skolen og yderligere at forbedre vores skønne sammenhold blandt alle elever.