Kvalitetssystem

Kvalitetssystemet på Odder Gymnasium skal sikre at vi arbejder målrettet og systematisk med elevernes, personalets og organisationsudvikling – og læring som formuleret i skolens vision og strategi.
Samtidig skal kvalitetssystemet understøtte skolens arbejde med de tre politsk fastsatte retningsgivende mål

  1. Trivslen i de gymnasiale uddannelser skal styrkes.
  2. En større andel af studenterne skal påbegynde en videregående uddannelse.
  3. Gymnasieskolerne skal udfordre alle elever uanset social baggrund, så de bliver så dygtige, som de kan.

Kvalitetssystemet følger og lever op til gældende krav fra Børne- og Undervisningsminiteriet.

Årshjul og vores tilgang til kvalitetsarbejde

I vores arbejde med skole- og kvalitetsudvikling vægter vi transparens, tydelig arbejdsdeling, medindflydelse og sigter efter en evalueringskultur, hvor evalueringen er meningsfuld for alle. Rygraden i vores nære kvalitetsarbejde er baseret på en kontinuerlig dialog. Dialog, sparring og erfaringsudveksling søger vi at fremme gennem skolens forskellige samarbejdsudvalg samt meningsfulde møder og fora.

I henhold til bekendtgørelse af lov om elevers og studerendes undervisningsmiljø(LBK nr 316 af 05/04/2017) skal der hvert tredje år laves en undervisningsmiljøvurdering, hvor der sker en kortlægning af skolens fysiske, psykiske og æstetiske undervisningsmiljø.

Odder Gymnasium undersøger undervisningsmiljøet både kvantitativt og kvalitativt.  Vores tilgang er som følger:

  • Det fysiske og æstetiske undervisningsmiljø undersøges systematisk hvert tredje år og gennemføres næste gang november-december 2024.
  • Det psykiske undervisningsmiljø undersøges kvantitativt årligt gennem den centralt fastsatte elevtrivselsundersøgelse og kvalitativt gennem ugentlige møder mellem skolens elevrådsbestyrelse, pædagogisk leder og rektor.

Resultater, spørgerammen og handleplaner

På Odder Gymnasium har vi en lang tradition for at give eleverne indflydelse og medbestemmelse, hvor elevrådet spiller en central rolle i skolens liv og i arbejdet med at fremme et godt undervisningsmiljø. Mere end hver femte elev deltager aktivt i elevrådsarbejdet. Dette unikke elevengagement er ikke tilfældigt, men noget skolen aktivt understøtter og prioriterer. For eksempel afholdes der ugentlige frokostmøder med rektor, pædagogisk leder og elevrådsbestyrelsen. Disse møder sikrer, at vi kontinuerligt og målrettet iværksætter initiativer, der fremmer både den psykiske og faglige trivsel på skolen. Eleverne vokser med opgaven og tager selv initiativ til udviklingsprojekter, der kan fremme lærings- og undervisningsmiljøet på skolen. Et godt eksempel herpå er tilblivelsen af Principper for God Undervisning, som er fremkommet på baggrund af UMV 2021.